Uw afbeeldingen optimaliseren voor SEO: een kleine klus die veel kan opleveren!
Woensdag 8 november 2023
De positieve rol van afbeeldingen op een site staat buiten kijf, vooral op een e-commercesite. Het is echter niet voldoende om “dom” afbeeldingen aan uw site toe te voegen. Er zijn goede praktijken die u kunt volgen, zodat uw afbeeldingen niet alleen aantrekkelijk zijn, maar ook nuttig voor uw SEO.
Afbeeldingen op een website
Er zijn verschillende voordelen aan het gebruik van afbeeldingen op een website:
- Ze illustreren de site en maken deze daardoor aangenamer en aantrekkelijker
- Ze maken de teksten beter verteerbaar en eenvoudiger te lezen.
- Als de inhoud dat is aantrekkelijker en beter verteerbaar, internetgebruikers zullen meer tijd doorbrengen op een pagina die een positief signaal afgeeft aan Google
- Bovendien spelen afbeeldingen een rol in uw natuurlijke verwijzing via de naam van de bestanden en de alternatieve tekst
Op een e-commercesite zijn ze uiteraard essentieel om de producten mooi en effectief te presenteren.
Optimaliseer uw afbeeldingen voor SEO (SEO = Search Engine Optimization)
Geef je afbeeldingen een naam
Je hebt het waarschijnlijk al gemerkt: als je op Google zoekt, krijg je vaak resultaten in afbeeldingen!
En ja, er wordt ook naar de afbeeldingen verwezen en bieden een toegangspoort tot uw site!
Om kans te maken dat uw afbeeldingen in deze zoekopdrachten verschijnen, moeten ze een goede naam hebben. We vergeten daarom zeker de afbeeldingen genaamd:
- IMG6785.webp
- Screenshot 29-09-2023 om 09.56.51.png
Praktische tips voor het benoemen van uw afbeeldingen- Geef uw afbeeldingen een naam VOORDAT u ze naar uw site uploadt
- Schrijf de namen in kleine letters
- U kunt letters en cijfers gebruiken
- Gebruik geen accenten , spaties, interpunctie en andere speciale tekens
- Scheid woorden van “middelste koppeltekens” (niet met “onder koppeltekens”)
- Kies een beschrijvende naam en gebruik zo min mogelijk woorden< /li>
- Als het mogelijk en relevant is, denk dan na over uw zoekwoorden
- Als het relevant is, voeg dan de naam van uw merk/winkel toe in de afbeeldingsnaam
Wat moeten we doen als we afbeeldingen met dezelfde naam hebben?Het antwoord is: doe een beetje moeite! Er is noodzakelijkerwijs een verschil tussen 2 afbeeldingen die u naar uw site wilt uploaden, anders zult u ons moeten uitleggen waarom u 2 identieke afbeeldingen wilt plaatsen.
Speel met het verschil in kleur, gezichtspunt (van bovenaf gezien, in profiel, vanaf de voorkant), comfort, materiaal of enig ander onderscheidingspunt waarmee je 2 verschillende namen kunt vinden.
Voorbeeld voor een paar sneakers:
- merk-model-kleur
- merk-model-kleur-weergaveprofiel
Alt-tekst toevoegen
Met Alt-tekst kunt u een afbeelding nauwkeurig beschrijven met behulp van rijkere tekst dan alleen de afbeeldingsnaam. Deze tekst verschijnt niet op de site (maar is wel aanwezig in de code in het alt-attribuut).
Waarom is dit belangrijk?- Stemassistenten kunnen deze tekst lezen, wat erg belangrijk is voor mensen die dit type assistent gebruiken, vooral blinden of slechtzienden.
- En als de stemassistenten ze kunnen lezen... Google ook ! Dankzij uw alternatieve tekst kan Google uw afbeelding in de juiste context begrijpen.
- Maar wees voorzichtig: vertel hem niet zomaar iets. Google kan prima begrijpen dat je liegt als je beschrijving niet overeenkomt met de afbeelding. En in dit geval zal hij je straffen.
Alt-tekst schrijven:Beschrijf uw afbeelding nauwkeurig in de context. En als je kunt, gebruik dan een sleutelwoord of zinsnede.
In tegenstelling tot de naam van uw afbeelding, schrijft u voor alt-tekst normaal gesproken met hoofdletters, spaties, enz.
Optimaliseer het gewicht van uw afbeeldingen
Dit gaat over het niet gestraft worden door Google. Als u twee identieke sites had, waarvan er één lichtere afbeeldingen had, zou Google de voorkeur geven aan laatstgenoemde.
Omdat internetgebruikers de neiging hebben om een pagina die te langzaam laadt snel te verlaten, heeft Google de neiging om sites die te traag zijn te bestraffen. Laadsnelheid is een belangrijke factor voor SEO.
De huidige afbeeldingen worden echter steeds groter van formaat (pixels) en steeds zwaarder van gewicht (MB). En een zware afbeelding gebruikt veel bandbreedte en dit heeft invloed op de laadsnelheid van uw pagina's en uw site.
Afbeeldingen zijn vanwege hun gewicht dus een echt obstakel voor snel laden. Maar we zijn het er zeker mee eens: we kunnen niet zonder, zeker niet op een e-commercesite. We zullen ze dus moeten optimaliseren!
Gewicht of afmetingen optimaliseren?
Het is in wezen het gewicht van onze afbeeldingen dat we zullen proberen te optimaliseren door ze te comprimeren en informatie uit hun bestand te verwijderen die niet nodig is.
Maar wees gerust, daar zijn hulpmiddelen voor. Hiermee kunt u het gewicht van uw afbeeldingen zoveel mogelijk verminderen, terwijl de uitstekende beeldkwaliteit behouden blijft.
Voorbeeld: Photoshop, Tinypng of afbeelding comprimeren
Let op: Als uw site dit toestaat, promoot dan de optimalisatie van uw afbeeldingen rechtstreeks op uw site door hiervoor een extensie te installeren. Op WordPress kunt u bijvoorbeeld extensies zoals imagify of tinypng gebruiken waarmee u de afbeeldingen die u laadt, maar ook de afbeeldingen die al op uw site staan, kunt optimaliseren.
En de afmetingen?
Dit is minder belangrijk, maar het heeft uiteraard geen zin om een afbeelding van 4000 pixels per zijde te uploaden als deze alleen op een mobiele telefoon of als minifoto op uw site wordt weergegeven.
Denk dus na over de grootte van uw afbeeldingen op basis van het gebruik dat ervan op uw site zal worden gemaakt. Een bannerafbeelding over de volledige breedte moet groter zijn dan een kleine mobiele foto.
Ga verder met het WebP-formaat
Zoals we hebben gezien geldt dat hoe ‘lichter' een afbeelding is, hoe minder middelen het kost om op uw site te worden geladen, hoe sneller deze wordt geladen en hoe beter het voor uw SEO zal zijn!
Als je de keuze hebt, geef dan de voorkeur aan het jpg-formaat boven het png (tenzij je transparantie nodig hebt).
Naast de jpg- en png-formaten is er een recenter formaat: het WebP-formaat waarmee u de optimalisatie van uw afbeeldingen verder kunt verbeteren. We hebben het over 30% die nog steeds wordt opgeslokt door jpg- en png-bestanden.
Dezelfde afbeelding in WebP-formaat zal daarom lichter zijn dan het equivalent in jpg- of png-formaat. En dit, zelfs als je ze al hebt geoptimaliseerd door ze te comprimeren! Sommige mensen vinden echter dat er bij dit laatste formaat meer kwaliteitsverlies optreedt. Het is aan jou om te proberen en te oordelen.
Enig aanvullend advies:
- Kies goede hosting om uw laadsnelheid niet te benadelen. Het is beter om elk jaar iets meer te betalen om te voorkomen dat potentiële klanten naar de concurrentie vluchten omdat onze site te traag is.
- Om uw site uniek te maken, geeft u de voorkeur aan uw eigen afbeeldingen in plaats van die van databanken. Als u het zich kunt veroorloven, huur dan een fotograaf in of maak ze zelf.
- En als het niet uw afbeeldingen zijn, zorg er dan altijd voor dat u het recht heeft om ze op uw site te publiceren (door ze te kopen, hetzij door toestemming vragen aan de eigenaar, of door royaltyvrije afbeeldingen te gebruiken).
Good luck !
Terug