Welke subsidies zijn er beschikbaar voor mijn e-commercebedrijf?
Dinsdag 28 februari 2023
Een idee in je hoofd hebben kost niets. Je project ontwikkelen kost geld.
Bij het opzetten van een nieuw project is het vaak nodig om een beroep te doen op financiële steun. Opstarten kost geld: apparatuur en goederen kopen, gebouwen huren, een team samenstellen, vaste kosten, enz. Ofwel heeft de initiatiefnemer eigen middelen om te investeren bij de start van het project, ofwel moet hij een beroep doen op een bank of ander kredietsysteem.
Er zijn echter ook een aantal initiatieven opgezet om de toegang tot bepaalde budgetten, zoals subsidies, te vergemakkelijken. We leggen het je allemaal uit:
1) Informeer naar je regio/locatie/land
Afhankelijk van het hoofdkantoor van je bedrijf is het een goed idee om eerst informatie in te winnen over je lokale overheid, dan je regio en vervolgens op federaal en zelfs Europees niveau. Elke afdeling heeft meer of minder budget beschikbaar voor bepaalde specifieke aspecten.
2) Afhankelijk van je activiteitensector
Sommige subsidies zijn ook gekoppeld aan de sector van activiteit. Of het nu in het sociale domein is, in technologie, in de circulaire economie, ... de thema's zijn divers en gevarieerd, dus het is belangrijk om een netwerk in je vakgebied te creëren om de mogelijkheden in meer detail te ontdekken. Aangezien de e-commerce sector zowel heel specifiek is (online winkelen) als ook heel breed (bijvoorbeeld een e-shop die apparatuur verhuurt voor mensen met beperkte mobiliteit), is het de moeite waard om meer te weten te komen.
3) Gebruik een premiejager
Het aanvragen van subsidies kan tijdrovend zijn, daarom kun je een beroep doen op premiejagers. Zij kennen de ins en outs van het proces en kunnen ervoor zorgen dat de aanvraag goed wordt opgevolgd. Het is niet zozeer de moeilijkheid als wel de tijdsinspanning die tot deze optie kan leiden.
4) Wees voorzichtig, je moet het bedrag voorschieten en dan kan het worden terugbetaald
Goed om te weten bij het aanvragen van subsidies: het bedrag moet eerst worden voorgeschoten door de projectpromotor, voordat het wordt terugbetaald door de subsidieorganisatie. Het is meestal een percentage in plaats van een totaalbedrag. Als je bijvoorbeeld wilt profiteren van 50% op de vertaling van je website, moet je eerst het volledige bedrag voorschieten en krijg je daarna het voorgeschoten bedrag terug.
5) Subsidies onderweg
Het is de moeite waard om je regelmatig af te vragen welke subsidies er beschikbaar zijn. Enerzijds omdat aanbiedingen veranderen en evolueren, anderzijds omdat subsidies ook handig kunnen zijn om onderweg een nieuw idee te ontwikkelen, wanneer het initiële project al is opgestart. Om dezelfde subsidie opnieuw aan te vragen, moet je meestal twee of meer jaar wachten. Sommige subsidies zijn ook bedoeld voor kleine en/of jonge organisaties. Het is dus belangrijk om ook dit aspect in het oog te houden: het aantal betrokken personen en de officiële oprichtingsdatum van het bedrijf.
6) Specifieke dienstverleners
Voordat je subsidies aanvraagt en voordat je aan je project begint, is het belangrijk om informatie in te winnen over deadlines en dienstverleners. Sommige aanvragen moeten worden gedaan voordat het project begint. Het is dus het beste om de aanvraag vanaf het begin te doen, zodat je niet in de kou komt te staan door een probleem met de datum. Vervolgens is het belangrijk om er zeker van te zijn dat de dienstverlener die je kiest goedgekeurd is voor de subsidie in kwestie, ook weer om onaangename verrassingen te voorkomen.
7) Welke subsidies voor mijn e-commerce
Bij het lanceren van een e-commerce moet u aan de volgende punten denken:
- Alles wat te maken heeft met het krijgen van een baan: eerste werknemer, lagere sociale premies, toegang tot een reeks opleidingen, enz.
- Het digitale aspect: subsidies voor de creatie van de site zelf zullen waarschijnlijk niet in aanmerking komen, aangezien in het geval van e-commerce de site echt het basisproject is. Maar alles wat te maken heeft met het optimaliseren van de site (SEO, enz.), het vertalen van de site, digitale marketing, communicatie, technische ondersteuning, enz. kan soms wel subsidiabel zijn.
- Het fysieke aspect van de e-commerce: verhuur van kantoren/magazijnen/werkplaatsen, renovatie, isolatie en conformiteitswerkzaamheden.
- Ontwikkeling: een e-commercebedrijf kan ook zelf ontwikkelde producten verkopen. Subsidies voor R&D zijn ook de moeite waard.
- Het zakelijke aspect: alles wat te maken heeft met de ontwikkeling van de e-commerce business, business coaching, mentoring, financiële optimalisatie, training, kan ook in aanmerking komen voor subsidies.
- Het financiële aspect: dit zijn geen subsidies in de strikte zin van het woord, maar sommige organisaties bieden sociale leningen aan, waarmee je geld kunt lenen tegen betaalbaardere tarieven dan in de privésector.
Zoals je kunt zien, is het gebruik van de beschikbare subsidies een echte zuurstofbel in het budget van een startende onderneming, maar het blijft een eenmalige steun en vervangt geen startkapitaal dat nodig is om een project te lanceren.
Liens utiles en Belgique :
ONEM: https://www.onem.be/
VDAB: https://www.vdab.be/
1819: https://1819.brussels/
Hubbrussels: https://hub.brussels/
Terug