België zonder e-commerce? Nee, maar...
Dinsdag 8 februari 2022
Niet alle e-shops over één kam scheren
Naar aanleiding van de opmerkingen van Paul Magnette over een 'België zonder e-commerce', vonden wij het onze plicht om de zaken in perspectief te plaatsen en ons standpunt en dat van veel Belgische e-shops uit te leggen.
België zonder e-commerce? Nee, maar...
Scheer niet alle e-shops over één kam
De term 'e-commerce' rijmt al te vaak op 'internationale bedrijven'. Maar het is essentieel om een onderscheid te maken tussen e-shops die in België gevestigd zijn en multinationale platformen.
De eerste zijn Belgische bedrijven met Belgische werknemers die bijdragen en BTW betalen in België. De tweede zijn multinationale bedrijven zonder maatschappelijke zetel in België, zonder werknemers in België en zonder bijdragen of btw te betalen in België.
Vanuit dit initiële perspectief is het essentieel om de Belgische e-shops en hun positieve impact op de Belgische sociaaleconomische omgeving te behouden, terwijl multinationale e-shops een negatieve sociaaleconomische impact hebben op de hele Belgische economie.
Wanneer een consument €50 uitgeeft bij een Belgische e-shop, blijft dat geld in de economie, wordt het gebruikt om lonen, huurgelden en bijdragen te betalen en draagt het uiteindelijk bij tot het hele financiële ecosysteem van ons land. Hetzelfde bedrag dat je uitgeeft op een platform in het buitenland zal de Belgische economie niet ondersteunen.
Fysieke handel en e-commerce: een winnend duo
Tijdens de corona crisis zagen we dat veel fysieke winkels digitaal gingen om zichtbaar te blijven. Tegenwoordig is het essentieel om ook online aanwezig te zijn. Consumenten die klantcontact in de winkel op prijs stellen, zullen graag online verder denken, zelfs als dat betekent dat ze terug moeten naar de winkel om de aankoop te doen. Er is duidelijk een complementariteit tussen het fysieke en het digitale. Niets weerhoudt een fysieke winkel ervan om een breder assortiment in de winkel te hebben of beperkte digitale aanbiedingen, maar een online aanwezigheid blijft essentieel.
Ecologisch bewustzijn verhogen
Het is ook belangrijk om de ecologische implicaties van deze twee soorten e-commerce te benadrukken. Een recent nieuwsbericht gebruikte positiesensoren om de route te traceren die een besteld pakket aflegde en vervolgens terugbracht naar een internationaal platform. De kilometers werden geteld in duizenden! De ecologische impact is dus veel groter dan die van pakjes die in België worden besteld en in België worden geleverd.
Bovendien worden geretourneerde artikelen bij grote retailers heel vaak vernietigd! Herverpakken kost over het algemeen meer dan vernietigen. Het is duidelijk dat dit een vergissing kan zijn in een tijd waarin we ons steeds meer bewust worden van de noodzaak om de ecologie van onze planeet te beschermen. Belgische e-shops van hun kant zetten geretourneerde artikelen over het algemeen weer terug in de schappen.
Wat moet er dan gebeuren?
Hier zijn een paar ideeën om e-commerce in België te verbeteren en Belgische e-shops in staat te stellen hun plaats in het online winkellandschap in te nemen:
*
Belgische e-shops dezelfde voorwaarden bieden als de reuzen van de e-commetrce, bijvoorbeeld op het vlak van verzendkosten. Door de volumes die de multinationals verkopen, kunnen ze namelijk profiteren van onklopbare tarieven op het gebied van verzendkosten en 'gratis retourzendingen'.
*
Wetgeving opstellen over onzekere banen (pakketbezorgers, nachtwerk), om ervoor te zorgen dat e-commerce zich op een weloverwogen en menselijke manier ontwikkelt, en niet ten koste van veel werknemers achter de schermen.
Het bewustzijn van de BELGISCHE e-commerce verhogen door middel van duidelijke, ongefilterde bewustmakingscampagnes.
*
De digitalisering van fysieke winkels ondersteunen en aanmoedigen.
CONCLUSIE:
om het publiek bewust te maken van een verstandige manier van consumeren die goed is voor de planeet. platformen zoals 'Belgische e-shops' promoten om consumenten in staat te stellen in België te winkelen.Aarzel niet om ons uw mening te geven of contact met ons op te nemen.
Terug