✉ Contact
⚿ LOGIN 
Belgische e-shops
Uw zoekopdracht

BLOG

E-commerce blijft groeien in België


Photo-blog-E-commerce blijft groeien in België



Woensdag 21 juni 2023

“Microshops en kleine online shops zijn booming”
Volgens cijfers van de vereniging BeCommerce gaven de Belgen in 2022 voor 13,8 miljard euro uit aan het kopen van goederen en diensten op hun computer of smartphone.

De vereniging Becommerce heeft haar 7e e-commercebarometer gepubliceerd en geeft aan dat het aandeel van e-commerce in de detailhandel in 2022 met 18% is gestegen ten opzichte van 2021. Ze schat deze omzet op 13,8 miljard euro voor 165 miljoen transacties, een gemiddelde van ongeveer € 80 per transactie.

Deze barometer wil een volledige cartografie zijn van het Belgische e-commercelandschap. Het minste wat we kunnen zeggen is dat de Belgische e-commerce het goed doet.

Anderzijds, als het aantal Belgische websites relatief stabiel bleef in 2022 (57.221) ten opzichte van 2021 (56.642), dan zijn het de middelgrote webshops en de grote webshops (3% van het totaal, ofwel 1.769 websites belgische websites). websites) die het grootste deel van de online omzet in België genereren. Ze zijn goed voor 78% van het transactievolume, ofwel 10,7 miljard euro. Vorig jaar was dat nog 84% van het transactievolume, ofwel 9,8 miljard euro.

We zien ook een interessante groei in het segment micro-e-shops en kleine e-shops, die een volumegroei van 63% noteerden in vergelijking met vorig jaar”, zegt Greet Dekocker. In dit segment, dat 97% van het totale aantal Belgische websites vertegenwoordigt, zijn het immers vooral de kleine winkels die in aantal groeien met een stijging van meer dan 20% ten opzichte van 2021. Maar kmo's boeken steeds meer succes met een stijging van 26%.

becommerce

Het aandeel in het volume van transacties uit het buitenland stabiel


Buitenlandse onlineconsumenten appreciëren Belgische webshops steeds meer. Het aandeel van het transactievolume uit het buitenland bleef met 20% stabiel (tov 21% in 2021).

Dat is uitstekend nieuws, vindt Greet Dekocker: “We weten dat de Belgische consument altijd graag de landsgrenzen overschrijdt en in heel Europa koopt. Maar we zien ook een omgekeerde beweging, namelijk een toename van het volume dat buitenlandse consumenten genereren binnen Belgische webshops. We zien het ook aan de gestage daling van ons handelstekort in de afgelopen vijf jaar. »

Van de buitenlandse kopers in Belgische webshops zijn het de Nederlanders (36,5%) die de gouden medaille winnen, gevolgd door de Fransen (26,5%) die het meest kopen op Belgische websites . Wat consumenten in het VK betreft, zijn de transacties vanuit het VK meer dan verdubbeld.


Terug

melon
Dit vind je misschien ook leuk

blog blog-96-6.jpg
Verschillen in belasting- en regelgeving: de impact van aankopen op een Belgische versus buitenlandse e-commerce
Lees meer

blog belgische-eshops-belges-blog-95-5.jpg
Consumentenbewustzijn:
Hoe consumenten bewust maken van de voordelen van 'Belgisch' kopen
Lees meer

blog belgische-eshops-belges-blog-94-1.jpg
Duurzaamheid in e-commerce:
Hoe lokale online winkels bijdragen aan een groenere toekomst
Lees meer

blog belgische-eshops-belges-blog-93-4.jpg
Wat als we zouden consumeren wat we echt nodig hebben?
Lees meer


Top