Gecertificeerde ambachtslieden in België
Dinsdag 10 oktober 2023
Bent u op zoek naar een kwaliteitsvakman? Zoek naar het label 'gecertificeerde vakman'.
Op de Belgische e-shops vindt u op meerdere pagina's het label ‘Certified Artisan'.
Wat is een gecertificeerde vakman?
Een gediplomeerde vakman is een vakman die wettelijke erkenning heeft verkregen van de Ambachtscommissies van de FOD Economie. Aan bedrijven die aan bepaalde voorwaarden voldoen, wordt het ambachtsstatuut toegekend. Het geldt voor het bedrijf en de ondernemer, maar niet voor het product als zodanig. De activiteit moet in wezen handmatig en authentiek zijn, gericht op kwaliteit, traditie, creatie of innovatie.
Aan welke voorwaarden moet worden voldaan?
Erkenning is alleen mogelijk als:
de ambachtsman is ingeschreven bij de Banque-Carrefour des Entreprises als natuurlijke of rechtspersoon voor de uitoefening van een of meer activiteiten met winstoogmerk;
de vakman heeft minder dan twintig arbeiders;
de activiteit bestaat uit de productie, transformatie, reparatie of restauratie van voorwerpen of het verlenen van diensten. Bij het verlenen van erkenning houdt de Ambachtscommissie rekening met de hoofdzakelijk handmatige aspecten en het authentieke karakter van de activiteit;
het belang van handenarbeid;
knowhow gericht op kwaliteit, traditie, creatie of innovatie.
Is deze erkenning mogelijk voor alle sectoren?
Ja, een groot aantal sectoren en activiteiten vallen onder het kader van de wettelijke erkenning van ambachtslieden. Het gaat onder meer om voedingsproducten, luxeproducten (sieraden, parfums, enz.), houtbewerking, leer, metaal, papier, glas, textiel, steen, muziekinstrumenten, kunst en handwerk, restauratie van voorwerpen, enz.
Een ambachtsman kan wettelijke erkenning aanvragen bij de Ambachtscommissie van de FOD Economie. Deze erkenning erkent het authentieke karakter van de activiteit, het handmatige aspect van het werk en de ambachtelijke knowhow. Dankzij het logo dat getuigt van het verkrijgen van wettelijke erkenning, kan het rekenen op een grotere zichtbaarheid bij het publiek (logo zichtbaar op communicatiemedia, op het raam, enz.). Dit kleine extraatje voor het merkimago zou ook de activiteit kunnen stimuleren! Het zal voor de consument een garantie vormen voor authenticiteit, ernst en competentie.
Terug