✉ Contact
⚿ LOGIN 
Belgische e-shops
Uw zoekopdracht

BLOG

Wat als we zouden consumeren wat we echt nodig hebben?


Photo-blog-Wat als we zouden consumeren wat we <i><b>echt</b></i> nodig hebben?



Zaterdag 24 augustus 2024

In een wereld waar overconsumptie de norm is geworden, is het tijd om onszelf een fundamentele vraag te stellen: hebben we echt alles nodig wat we kopen? Dit artikel onderzoekt deze vraag in drie delen: ten eerste zullen we het verschil onderzoeken tussen onze werkelijke behoeften en de wensen die door marketing worden gecreëerd; vervolgens zullen we bepalen waar we essentiële producten kunnen vinden in een geëngageerde economie; Ten slotte zullen we bespreken hoe we verantwoord kunnen consumeren, zelfs als we nieuwe kopen, terwijl we onze ecologische voetafdruk minimaliseren.

Wat we echt nodig hebben vs. Wat marketing ons verkoopt


Moderne marketing heeft de kracht om onze wensen om te zetten in waargenomen behoeften. Volgens een onderzoek van communicatiebureau WPP wordt de gemiddelde consument dagelijks blootgesteld aan zo'n 5.000 advertenties. Deze verzadiging heeft een diepgaand effect op ons koopgedrag en laat ons geloven dat we goederen nodig hebben die we voorheen niet eens wilden hebben.

De piramide van Maslow, een bekende theorie in de psychologie, classificeert menselijke behoeften in vijf niveaus: fysiologische behoeften, veiligheid, erbij horen, eigenwaarde en zelfactualisatie. Marketing heeft echter de neiging deze grenzen te vervagen, waardoor luxeproducten of technologische innovaties worden omgezet in absolute noodzakelijkheden. Het bezitten van het nieuwste smartphonemodel is bijvoorbeeld vaak geen echte behoefte, maar eerder een verlangen dat wordt gevoed door een gevoel van status of de angst om iets te missen (FOMO, of Fear Of Missing Out).

In werkelijkheid zijn onze basisbehoeften veel bescheidener: voedsel, onderdak, kleding en het behoud van onze fysieke en mentale gezondheid. Door dit te onderkennen wordt het makkelijker om de reclamedruk te weerstaan ??en consumentenkeuzes beter in lijn te brengen met onze werkelijke behoeften.


AFBEELDING


Waar kan ik mijn noodzakelijke producten vinden in een toegewijde economie


Nadat we hebben gedefinieerd wat we eigenlijk nodig hebben, is de volgende vraag waar we deze producten kunnen vinden. De betrokken economie biedt een haalbare oplossing voor degenen die verantwoord willen consumeren. Deze vorm van economie bevoordeelt bedrijven die hoge sociale en ecologische criteria respecteren.

De markt voor ethische en duurzame producten bloeit. Volgens een onderzoek van Agence Bio bedroeg de markt voor biologische producten in Frankrijk in 2022 13,5 miljard euro. Consumenten kunnen nu voedsel, kleding en zelfs elektronica vinden die zijn gebouwd om lang mee te gaan, die ethisch zijn gemaakt en vaak lokaal verkrijgbaar zijn.

Korte circuits, zoals boerenmarkten of voedselcoöperaties, maken het mogelijk om rechtstreeks bij lokale producenten te kopen, waardoor de ecologische voetafdruk die verband houdt met transport wordt verkleind en tegelijkertijd de lokale economie wordt ondersteund. Bovendien bieden platforms als Label Emmaüs of Back Market een tweede leven aan objecten, waardoor je tweedehands of gereviseerde producten tegen een betaalbare prijs kunt kopen.


AFBEELDING


En als de oplossing is om iets nieuws te gaan doen, hoe kan ik dat dan doen terwijl ik mijn voetafdruk zoveel mogelijk verklein?


Soms is het onvermijdelijk dat je iets nieuws moet kopen. Het is echter mogelijk om dit te doen terwijl u uw ecologische voetafdruk minimaliseert. De eerste stap is het bevorderen van duurzame en ecologische materialen. Biologisch katoen, FSC-gecertificeerd hout of zelfs gerecyclede materialen zijn bijvoorbeeld allemaal verantwoorde keuzes. Volgens de Wereldhandelsorganisatie is de fast fashion-industrie verantwoordelijk voor 10% van de mondiale CO2-uitstoot. Kiezen voor duurzaam textiel kan dus een grote impact hebben.

Vervolgens is het van cruciaal belang om meer te weten te komen over de arbeidsomstandigheden van de mensen die de producten die we kopen vervaardigen. Certificeringen zoals Fair Trade of B Corp zorgen ervoor dat werknemers eerlijk worden betaald en onder fatsoenlijke omstandigheden werken.

Ten slotte kan, in termen van outsourcing, de voorkeur worden gegeven aan producten die lokaal zijn vervaardigd of in landen waar de milieu- en sociale regelgeving streng is, de negatieve impact van onze consumptie verminderen. Het kopen van producten die in Europa zijn gemaakt, garandeert bijvoorbeeld doorgaans dat aan hogere ecologische normen wordt voldaan dan producten die zijn gemaakt in landen waar de regelgeving minder streng is.

AFBEELDING








Door onze werkelijke behoeften opnieuw te definiëren, ons te wenden tot een geëngageerde economie en weloverwogen beslissingen te nemen bij de aanschaf van nieuwe producten, kunnen we allemaal bijdragen aan een duurzamere levensstijl. Verantwoord consumeren betekent niet dat je comfort of kwaliteit moet opgeven, maar dat je keuzes moet maken die bedachtzamer zijn en respectvol zijn voor onze planeet en haar bewoners. Dus, de volgende keer dat u op het punt staat een aankoop te doen, stel uzelf dan deze eenvoudige vraag: heb ik dit echt nodig?


Terug

melon
Dit vind je misschien ook leuk

blog blog-96-6.jpg
Verschillen in belasting- en regelgeving: de impact van aankopen op een Belgische versus buitenlandse e-commerce
Lees meer

blog belgische-eshops-belges-blog-95-5.jpg
Consumentenbewustzijn:
Hoe consumenten bewust maken van de voordelen van 'Belgisch' kopen
Lees meer

blog belgische-eshops-belges-blog-94-1.jpg
Duurzaamheid in e-commerce:
Hoe lokale online winkels bijdragen aan een groenere toekomst
Lees meer

blog belgische-eshops-belges-blog-92-4.jpg
Eco-verantwoord winkelen:
De milieuvoordelen van het ondersteunen van Belgische (e-)retailers
Lees meer


Top