✉ Contact
⚿ LOGIN 
Belgische e-shops
Uw zoekopdracht

BLOG

Verkopen op een verkoopplatform of op je eigen website?


Photo-blog-Verkopen op een verkoopplatform of op je eigen website?



Woensdag 1 maart 2023

In ons huidige project, 'Belgische eshops', eisen we dat elke e-shop zijn eigen online verkoopwebsite heeft. Maar we wilden ook kijken naar de verschillen (en dus ook de sterke punten) tussen online verkopen via een marktplaats of via je eigen e-shop. We zetten het allemaal voor je op een rijtje.

1) Eigenaarschap en beheer van je site


Het belangrijkste punt: eigendom. Als u uw eigen site hebt, bent u er eigenaar van, dus hij is van u en u doet er precies mee wat u wilt. Als u alleen op een marktplaats verkoopt, heeft u op de dag dat die marktplaats besluit te sluiten, zijn prijzen verhoogt of u gewoon niet meer accepteert, geen alternatief en niets in handen om uw gemeenschap en bekendheid 'voort te zetten' of 'terug te nemen'. Als je op een marktplaats verkoopt, moet je je houden aan de regels en het beleid van de marktplaats. Dit betekent dat je beperkte controle hebt over prijzen, verzending en andere aspecten van het verkoopproces. Op een persoonlijke website heb je meer flexibiliteit om je eigen beleid te bepalen en indien nodig wijzigingen aan te brengen. Een eigen online verkoopsite betekent dat u alle touwtjes van uw bedrijf in eigen handen hebt.

2) Bouw aan uw merkimago en gemeenschap


Met een eigen site bouwt u uw merkimago en boodschap op een meer gecontroleerde manier op. Het is ook eenvoudiger om een klantervaring op te zetten en uw community op te bouwen rond uw site en uw universum: uw abonnees worden doorverwezen naar uw site, uw nieuwsbrief verwijst naar uw site, uw sociale netwerken zijn gekoppeld aan uw site - kortom, het zijn in de eerste plaats uw klanten, u en uw universum.

3) Weet hoe u preciezer kunt targeten


Een verkoopplatform trekt veel mensen aan en heel breed, wat in eerste instantie aantrekkelijk kan lijken. Maar door je eigen community te creëren, zal je publiek kwalitatiever zijn, dichter bij jou staan en dus meer bij je willen kopen: geef voorrang aan kwaliteit boven kwantiteit.

4) De kracht van de marktplaats


De grote kracht van marktplaats is de bekendheid en het (vermeende) gemak waarmee je een webwinkel kunt openen. Dit heeft echter ook zijn keerzijde: het is moeilijk om je te onderscheiden van de duizenden andere winkels die allemaal op elkaar lijken en om je te onderscheiden van de massa, klanten worden niet loyaal aan een winkel, maar kopen alleen bij het platform, dus uiteindelijk werk je aan de reputatie van het platform en niet aan die van jouw bedrijf.

5) Prijs en percentages op de verkoop


Qua prijs heeft het maken van je eigen site initiële kosten, net als updates. Je moet echter niet onderschatten hoeveel % het platform opbrengt op de verkoop. Dit kan oplopen tot 30%, de vaste kosten (abonnementen, producten online zetten, enz.) niet meegerekend. Dit is een berekening om serieus te overwegen.

6) Beheer van klantgetuigenissen


Sociaal bewijs is momenteel het belangrijkste punt om een toekomstige klant te verleiden. In feite zal een onberispelijke klantenservice die beschikbaar is en luistert net zo veel verleiden als, en soms zelfs meer dan, een prijs of een foto. Op een platform wordt enorme druk uitgeoefend op winkeleigenaars om zo snel mogelijk te reageren op getuigenissen van klanten en om slechts 5 sterren te krijgen, met downgrades aan het einde van de dag voor de traagste. Deze race voor sterren kan krankzinnig worden, terwijl op je eigen site het reageren op klanten net zo belangrijk is, maar minder stressvol.

7) De verplichtingen van uw eigen site


Inderdaad, op uw eigen site zijn er ook verplichtingen: updaten en onderhouden, GDPR, cookies, anti-spam, enz. Vergelijkbaar met een winkel die zijn eigen verkoopruimte heeft of een winkel die zijn locatie huurt. Dit is tijdrovend en duur, en je moet niet aarzelen om professionele hulp te zoeken voor dit belangrijke aspect.

Uiteindelijk zou een goed compromis zijn om beide te hebben om een breder publiek te bereiken en de inkomstenbronnen te diversifiëren: je eigen site en ook verkopen op een verkoopplatform, ongeacht de ethische kwesties die ermee gepaard gaan, maar dit onderwerp zal in een andere blogpost worden behandeld. Het is net als merken met hun eigen winkels en een parallel netwerk van retailers: meer klanten en meer management.


Terug

melon
Dit vind je misschien ook leuk

blog blog-96-6.jpg
Verschillen in belasting- en regelgeving: de impact van aankopen op een Belgische versus buitenlandse e-commerce
Lees meer

blog belgische-eshops-belges-blog-95-5.jpg
Consumentenbewustzijn:
Hoe consumenten bewust maken van de voordelen van 'Belgisch' kopen
Lees meer

blog belgische-eshops-belges-blog-94-1.jpg
Duurzaamheid in e-commerce:
Hoe lokale online winkels bijdragen aan een groenere toekomst
Lees meer

blog belgische-eshops-belges-blog-93-4.jpg
Wat als we zouden consumeren wat we echt nodig hebben?
Lees meer


Top