Is een e-shop echt goedkoper dan een fysieke winkel?
Woensdag 1 maart 2023
Voor veel consumenten staat online kopen gelijk aan 'goedkoper', want 'je hoeft geen winkelhuur of winkelbedienden te betalen'. Wij lichten een tipje van de sluier op over deze valse overtuigingen en vertellen je waarom.
1) De personeelskosten
Of het nu in een fysieke winkel is of online, het personeel is er. Achter het scherm van een online winkel adviseert een team je via e-mail of chat, beantwoordt telefonisch je vragen, noteert je bestellingen, maakt pakketten klaar, controleert betalingen, volgt elke bestelling op, werkt de site bij met nieuwe producten. Dus echt minder werk dan in een winkel?
Naast het 'verkoop'-team, of het nu fysiek of online is, zijn andere mensen natuurlijk in beide gevallen essentieel: boekhouding, communicatie, marketing en sociale netwerken, voorraad- en leveranciersbeheer, nieuwe producten, partnerschappen en samenwerkingen, enz.
2) Huur
Zonder fysieke winkel, geen huur? In het geval van een online winkel moet je natuurlijk rekening houden met het magazijn en de kantoren waar het team is gehuisvest dat het hierboven beschreven proces afhandelt. Het enige verschil dat overblijft, is dat je geen winkel hoeft te hebben.
3) Verzendingskosten
Verzendkosten, de pezen van de oorlog. Veranderende gewoonten hebben ertoe geleid dat verzendkosten worden geminimaliseerd en soms zelfs worden aangeboden (niet gratis!). Helaas heeft deze praktijk een nadelig effect op kleine bedrijven, die gedwongen worden in hun marges te snijden om deze service te kunnen bieden. Portokosten zijn NOOIT gratis, ze moeten altijd door de ene of de andere partij worden betaald. Nu de transportprijzen de pan uit rijzen, nemen veel e-shops ook een deel van de verzendkosten voor hun rekening. Is het dan nog steeds goedkoper om een e-shop te hebben?
4) Marketingkosten
Een fysieke winkel heeft een voorsprong als hij zijn deuren opent, het zijn de voetgangers en potentiële klanten die langs de winkel lopen, zonder dat ze er iets voor hoeven te doen, terwijl de online winkel nul voetgangers zal hebben door zijn site online te zetten. Marketingkosten zijn daarom verhoudingsgewijs hoger voor een online winkel.
5) Virtuele en fysieke etalages
Het werk op het gebied van etalages en seizoensgebonden nieuwigheden is belangrijk voor beide media, omdat het aan beide kanten het doel is om de aandacht van voorbijgangers of webgebruikers te trekken door hen de nieuwigheden te laten zien die zijn binnengebracht en hen aan te moedigen om een kijkje te nemen en over te gaan tot kopen.
Het is een goed voorbeeld van hoe een online winkel niet gratis is, en ja, het brengt een hoop kosten met zich mee, die helaas minder gemakkelijk worden waargenomen door de eindconsument. Maar de feiten op een rijtje zetten betekent evolueren en bewuster worden.
Terug