Voldoet uw webwinkel over 2 jaar nog steeds aan de normen?
Maandag 31 juli 2023
Je bent al even online ondernemer, je focust voornamelijk op je klantenervaring, promoties, en de commerciële performantie van je webshop via doordachte SEO, SEA, de zaken lopen goed en je bedrijf groeit zoals je wil…Super !
Sta dan eens stil bij de
technologie van je webshop.
Het is een beetje als de winkelruimte en magazijn van een fysieke winkel.. op een bepaald moment zou die wel eens te klein kunnen worden.
Wat verwacht je van je webshop ?Welke FUNCTIONALITEIT verwacht je van je webshop. De basics zoals productcatalogusbeheer, winkelwagentje, betalingssysteem, zoekfunctionaliteit, mobiele responsiviteit daar denkt iedereen wel aan.
Maar wil je koppelverkopen, product suggesties op basis van surfhistoriek …doordreven klantenaccount beheer, CRM ? Misschien ben je nu niet toe aan uitgebreide nieuwsbrieven en interactieve blogs, chatbots.. maar evolueer je wel naar een webshop met producten die meer expertise uitleg en ondersteuning vergen..
We hopen oprecht voor iedere ondernemer zo succesvol te worden dat je de klantenbegeleiding en informatie moet gaan uitbesteden aan werknemers en niet meer zelf alles kan doen… Het is dus niet gek alvast even te bekijken of je webshop technologie ook die workflows toelaat.
Uiteraard spelen BUDGET en de middelen die je kunt toewijzen aan de ontwikkeling, implementatie en het onderhoud van de webshop een grote rol bij het kiezen van de technologie. Vergelijk de pro's en contra's van de platformen op basis van je vereisten nu maar ook mogelijk toekomst. Het gebeurt wel vaker dat een webshop zijn ‘eerste schoentjes' ontgroeit.
Koop je schoenen alvast een maatje groterDenk aan de toekomst en kies een technologie die schaalbaar is en kan meegroeien met je bedrijf. Het vermijden van frequente technologische migraties zal je veel tijd en geld besparen op de lange termijn.
BEVEILIGING
E-commerce vereist het verwerken van gevoelige klantgegevens en betalingstransacties. Zorg ervoor dat de gekozen technologie voldoet aan hoge veiligheidsnormen en dat je klantgegevens goed beschermd zijn.
ONDERSTEUNING en community
Kan het platform voldoende ondersteuning bieden bij problemen en ook in welke taal. Het maakt een wezenlijk verschil waar die ondersteuning gevestigd is als je ze telefonisch wil kunnen bereiken. Op welke tijdstippen kan je ze bereiken bijvoorbeeld. Hebben ze een duidelijk richtlijn en service standard ?
INTEGRATIEMOGELIJKHEDEN : Controleer of de gekozen technologie eenvoudig kan integreren met andere tools en diensten die je al gebruikt, zoals betalingsgateways, verzenddiensten, customer relation management, voorraadbeheer, boekhoudsoftware, etc.
De USER INTERFACE is essentieel, voor zowel je eigen gebruik maar ook voor het gebruik en de intuitieve klantenervaring van je eigen klanten.
Er is nog weinig tolerantie voor standaardtaken op een website die niet lukken zonder uitleg. Wat betreft het vinden van de juiste informatie, hebben gebruikers de neiging om binnen enkele seconden te beslissen of een website relevant is voor hun behoeften. Als de website niet direct de informatie toont waarnaar ze op zoek zijn, zullen ze waarschijnlijk de website verlaten en op zoek gaan naar een andere bron. Ook voor laadtijden zijn gebruikers genadeloos, recente studie van Google tonen aan dat je na 3 seconden de aandacht en dus bezoeker kwijt bent.
TECHNOLOGISCHE SCHAALBAARHEID
Vraag naar prestatiegegevens, zoals laadtijden, reactietijden en serverbelasting tijdens piekuren. Een schaalbare technologie moet in staat zijn om soepel te blijven werken, zelfs tijdens drukke periodes.
Zonder een techneut te zijn moet je toch iets weten over de architectuur van je gekozen platform. Een schaalbare technologie maakt gebruik van een modulaire architectuur (een beetje zoals bouwen met legoblokken 😊) waardoor het mogelijk is om bepaalde functionaliteiten toe te voegen of aan te passen zonder je hele webshop te hoeven aanpassen of platleggen.
Laat je ook even informeren of begeleiden omtrent de databasestructuur, caching en optimalisatie van database query's. Als je volume aan data, klanten, producten en transacties groeit moet het allemaal vlotjes blijven lopen.
Cloudcompatibiliteit : .. misschien moeten we dat niet meer uitleggen, maar we vermelden het toch maar.. NATUURLIJK !!
Bezint eer ge begint! Overstappen naar een nieuw platform kost vaak veel tijd, geld en frustraties.
Terug