Welke informatie en pagina's mogen zeker niet ontbreken op mijn webshop ?
Woensdag 15 maart 2023
Hoewel elke webshop en aanbod uniek zijn hebben we hieronder even de vaak bezochtste pagina's van veel webshops opgelijst. Ze zorgen voor traffic, hoge bezoekcijfers, hebben een impact op je google positie en mogen daarom zeker niet ontbreken of onvolledig zijn.
De Homepagina is de etalage van je e-shop
Bezoekers moeten in 1 oogopslag zien wat je verkoopt, welke stijl je hebt. Duidelijke productgroepen, navigatie en gebruiksvriendelijke opbouw met aantrekkelijke beelden zijn hier cruciaal. Net zoals in een fysieke winkel zullen onoverzichtelijke rekken en rommelige schappen de shoppers afschrikken en bezoekers meteen doen wegklikken. Goede structuur en overzichtelijkheid zorgen ervoor dat bezoekers verder willen gaan browsen doorheen de ‘winkel'.
De shopping pagina is meer dan een lijst van je producten
De shopping pagina waarop aangeboden producten of diensten staan en de daaruit verder doorklikbare individuele product omschrijvingen moeten aantrekkelijk en volgens een uniforme look uitgewerkt worden. Shoppen moet fun en aangenaam zijn, moeten zoeken als bezoeker naar meer details, informatie etc omtrent het product is een no go!
In de productfiches is het belangrijk om de gedetailleerde beschrijvingen van de producten te hebben, inclusief de kenmerken, de voordelen en de specificities. Andere klanten ervaringen of recensies toevoegen helpen bovendien ook voor je externe link building en dus je SEO.
‘about us' of ‘wie zijn wij' lijkt soms een formaliteit.
Vergis u niet ! Deze pagina wordt heel vaak bekeken, mensen willen interactie met andere mensen. Wie zit hier achter het merk en de organisatie? Sluit die aan bij mijn universum, leefwereld en waarden? Kan ik mij, als bezoeker er ergens in herkennen? Voeg teamleden en beeldmateriaal toe, maak het persoonlijk en ‘informeel'.
Contact pagina's of gegevens verhogen het vertrouwen !
Dit is nu net de kracht van een Belgische e-shop, bezoekers zoeken altijd contact. In het geval ze extra vragen hebben, er zich een leverprobleem zou voordoen of ze extra informatie nodig hebben. En als ze terecht kunnen bij iemand die hun taal spreekt, lokaal is en ze niet op een onpersoonlijk call center terecht komen.. dan heb je alvast een streepje voor op de grote marketplaces.
Zorg voor zichtbare contactgegevens mailadressen, telefoonnummers en een contactformulier, eventueel zelf eentje die direct naar de eigenaar of klantendienst verwijst. Je kan altijd een chatbot installeren, maar de basics moeten toch echt vervuld zijn. Bezoekers praten liever tegen mensen dan machines.
Blogs of nieuwspagina's kunnen erg popular zijn & zijn goed voor je SEO
Deze pagina's bevatten vaak artikelen of berichten over verschillende onderwerpen die verband houden met het thema of de niche van de website. Deze pagina's zijn ook het middel bij uitstek om te werken op de zoektermen die voor jouw onderneming belangrijk zijn en de bezoekers traffic verhogen. Indien goed opgemaakt kunnen ze in heel belangrijke mate de rangschikking bepalen binnen zoekmachine (google) resulaten.
Een zoekpagina of FAQ's pagina heeft meerdere voordelen
Bezoekers kunnen deze raadplegen voor de meer voor de hand liggende vragen en antwoorden zodat ze niet steeds hoeven te bellen of chatten. Ze worden heel regelmatig bekeken en verhogen dus je kliks, ook dat heeft weer een positieve invloed op je SEO.
Door deze te analyseren kom je ook vaak te weten in welke onderwerpen je bezoekers interesse in of meest vragen over hebben en kan je je e-shop content aanvullen en optimaliseren.
Algemene verkoopsvoorwaarden, de pagina die niemand leest…
Algemene verkoop- en gebruikersvoorwaarden beschermen zowel de klant, maar ook het merk, de e-shop zelf. Ze zijn wettelijk verplicht. Aarzel niet om een professional te raadplegen om deze algemene voorwaarden op te stellen, eventueel in meerdere talen.
En dan zijn er nog de ‘evidente' zaken
Waar echter toch nogal eens slordig mee wordt omgesprongen maar heel belangrijk zijn voor de klantbeleving en ervaring. Bij onduidelijkheid hierover mist u gegarandeerd een klant.
Zorg voor duidelijke en transparante prijsinformatie, inclusief kortingen, acties of verzendkosten!
Vermeldt verzendkosten en levertijden op een goed zichtbare plaats ; het bespaart je vaak terugkerende vragen en telefoontjes. Voeg ook toe waar klanten terecht kunnen mochten leveringen vertraging oplopen of hoe ze hun zending kunnen volgen.
Een laatste tip: afbeeldingen en klantenbeleving
Omdat de bezoekers (kopers dus) de fysieke beleving van het product missen; even voelen, ruiken of aanraken spelen je afbeeldingen, foto's én visuele identeit een cruciale rol !
Gebruik bij voorkeur een professionele fotograaf, zorg ervoor dat de stijl van je afbeeldingen (met achtergrond/ zonder achtergrond, kleurgebruik, grootte etc steeds terugkomt en herkenbaar is. Zet geen nodeloos zware foto's of video's op je site, dat vertraagt enkel het laden.
Als je foto's gebruik van leveranciers of andere externe partners vergewis je ervan om de rechten op de afbeeldingen te waarborgen, om onaangename verrassingen te voorkomen.
Veel success !
Terug