✉ Contact
⚿ LOGIN 
Belgische e-shops
Uw zoekopdracht

BLOG

A/B testing in 5 stappen


Photo-blog-A/B testing in 5 stappen



Vrijdag 30 juni 2023

Webshop optimalisatie verbetert je bezoekersaantallen en conversieratio's. Hierover kan je in verschillende van onze blogs advies en uitleg lezen. Maar testen en meten wordt vaak vergeten.

Als je de 5 optimalisatie vuistregels kent spring dan meteen naar A/B testing in dit artikel, anders herhalen we ze voor je graag hieronder kort

1)Responsief ontwerp: Optimaliseer je webshop voor verschillende apparaten, zoals desktops, tablets en smartphones.
2)Snelle laadtijd: Optimaliseer de laadsnelheid van je webshop. Comprimeer afbeeldingen, minimaliseer CSS- en JavaScript-bestanden en gebruik caching-technieken.
3)Zoekmachineoptimalisatie (SEO): Hou je webshop in de hoge zoekmachine resultaten. Gebruik relevante zoekwoorden in je productbeschrijvingen, meta-tags en URL's. Maak ook gebruik van een goede interne linkstructuur en genereer kwalitatieve externe links naar je webshop.
4)Gebruiksvriendelijkheid: Maak een je interface intuïtief en gemakkelijk te navigeren. Duidelijke productcategorieën en filters, eenvoudige check-outprocessen en verschillende betaalopties dragen bij aan een goede gebruikerservaring.
5)Sociale media: Promoot je webshop met social media. Deel interessante content, promoties en klantbeoordelingen op Facebook, Instagram en Twitter.

En dan moet je blijfen testen, analyseren en meten! Webanalysetools, zoals Google analytics zullen je meer inzicht geven in bezoekersaantallen en conversieratio's, bouncepercentage en gemiddelde bestelwaarde. Wil je hierover meer advies lees dan onze blog over webanalyse tools en hoe ze werken.

A/B testing in 5 stappen

Bij A/B-testen ga je twee of meer varianten van een element op een webpagina of een volledige pagina testen om te bepalen welke variant de beste bezoekersaantal en conversie oplevert. Zo maak je' data driven' beslissingen en aanpassingen. Webshop marketing is een wetenschap, geen kunstje.
1)Welk element wil je testen? Bijvoorbeeld de kleur van een knop, de tekst van een call-to-action, de lay-out van een pagina, de afbeeldingen op een productpagina, of zelfs de hele pagina.
2)Maak varianten van het element dat je wilt testen. Elke variant bevat maar één specifieke wijziging, zo kan bepalen welke specifieke wijziging het beste resultaat geeft.
3)Stuur een gelijkmatige verdeling van je webverkeer naar elke variant. Gebruik daarvoor een A/B-testtool zoals Google Optimize of Optimizely, die de bezoekers willekeurig verdeelt tussen de verschillende varianten.
4)Vergelijk de statistieken van elke variant op basis van conversieratio's, aantal klikken, bouncepercentage, gemiddelde bestelwaarde, of andere doelen die je hebt gesteld.
5) Neem data driven conclusive. Met de verzamelde informatie kan je nu bepalen welke variant het best werkt voor jouw vooropgestelde doel. Let op statistische significantie om ervoor te zorgen dat de waargenomen verschillen niet op toeval berusten.
A/B-testen is een doorlopend proces. Blijf testen en optimaliseren om voortdurend de prestaties van je webshop te verbeteren en de beste gebruikerservaring te bieden.
Let op! A/B-testen kost tijd en je hebt voldoende bezoekers nodig hebt om betrouwbare resultaten te verkrijgen. Leg ook op voorhand je objectief vast, één variant mag misschien meer bezoekers opleveren maar de andere zorgt voor meer conversie binnen jouw doelgroep. Het hangt dus af van wat je op dat moment beoogt.

Veel succes en creatief plezier!


Terug

melon
Dit vind je misschien ook leuk

blog blog-maman-intro.jpg
Moederdag: cadeaus die leuk zijn!
Lees meer

blog belgisch-eshops-belges-blog-67-cosmetique.jpg
Schoonheidsbehandelingen
Lees meer

blog belgisch-eshops-belges-blog-66-petit-dejeuner.jpg
Begin de dag goed
Lees meer

blog belgisch-eshops-belges-blog-65-savons.jpg
Geen paniek, het is biologisch !
Lees meer


Top