Waar u aan moet denken voordat u uw e-shop lanceert (checklist)
Donderdag 2 november 2023
Bent u van plan uw e-shop te lanceren? Om onaangename verrassingen te voorkomen en u te helpen zich zo goed mogelijk voor te bereiden, laten we eens kijken naar de verschillende elementen waar u aan moet denken.
Het is niet de bedoeling om op elk punt uitputtend te zijn. Sommige zijn (of zullen) in meer detail worden ontwikkeld in andere artikelen op onze blog. Wat wij willen is u informeren, uw ogen openen en u kennis laten maken met de facetten van e-commerce waar u misschien nog niet aan heeft gedacht.
De elementen van uw merk
- Een merknaam
- Een domeinnaam
- Een logo en zijn mogelijke varianten
- Een grafisch charter (of op zijn minst een duidelijke weergave van de afbeeldingen die u wilt verkrijgen): kleuren, lettertype, enz.
De elementen van uw online marketing
- Sociale netwerken: welke netwerk(en) ga je gebruiken voor je online communicatie: Instagram, Facebook, TikTok, LinkedIn, etc.
- Nieuwsbrief: ben je van plan nieuwsbrieven naar je abonnees te sturen / klanten?
De algemene pagina's van uw site EXCLUSIEF e-commerce
Naast de elementen die nodig zijn voor de verkoop (product, winkelmandje, betaling) is een e-shop een complete site die ook andere zeer nuttige pagina's bevat waarvoor u de inhoud moet voorbereiden (gestructureerde teksten en afbeeldingen).
Ten minste :
- Een startpagina
- Een contactpagina
- Een pagina Over ons
Maar ook …
- Een nieuwsbriefabonnementspagina
- FAQ (veelgestelde vragen)
- Een blogpagina
De elementen van uw e-commerce
Hier zullen we de elementen doornemen die specifiek zijn voor e-commerce. Degenen waarmee u uw producten kunt presenteren en verkopen.
De verschillende elementen van uw producten
- De naam
- De hoofdafbeelding
- Andere afbeeldingen van het product
- De korte beschrijving
- De gedetailleerde beschrijving
- Variaties (maten, kleuren, model, etc.)
- De prijs (+ eventueel de actieprijs)
- Beschikbare voorraden
- Gewicht en/of afmetingen van uw producten (indien nuttig voor uw bezorgsysteem)
Bezorgmiddelen
Hoe ontvangen uw klanten hun aankopen? Hoe ga je ze bezorgen?
Dit punt verdient uw aandacht...
- Ophalen bij u thuis (winkel, werkplaats, restaurant, cateraar): locaties en tijden van afhalen
- Thuisbezorging door u: wat worden uw bezorgtijden
- Thuislevering per post of een andere leverancier (DPD, Mondial Relay, DHL, enz.): u zult uw leveranciers moeten kiezen, rekening houdend met de behoeften van uw klanten, maar ook met hun aanbiedingen en hun prijzen
- Levering naar relaispunt
Denk ook na over de verzendkosten die u aan uw klanten in rekening brengt
- Kosten berekend op basis van daadwerkelijke bestellingen (gewicht, volume, enz.): dit is ongetwijfeld de oplossing die voor u het eerlijkst is, maar ook de meest ingewikkelde om te implementeren
- Forfaitaire kosten: één enkel leveringstarief (mogelijk meerdere pakketten, afhankelijk van de bestellingen of de bestemming van uw zendingen)
- Gratis kosten vanaf een bepaald bedrag
Betaalmethoden
- Betaling via overboeking
- Betaling tegen levering
- Online betaling (direct)
Als u betaling bij levering of betaling via bankoverschrijving kunt instellen, is online betalen ongetwijfeld het meest efficiënt. De bestelling wordt betaald voordat deze wordt verzonden, wat u gemoedsrust geeft.
Houd er rekening mee dat deze online betalingen blijkbaar op uw site plaatsvinden. Maar in werkelijkheid gaan ze via beveiligde systemen die speciaal hiervoor ontworpen zijn en worden de betaalgegevens van uw klanten in principe niet op uw site verzameld.
De bekendste systemen zijn PayPal en Stripe, maar er zijn andere zoals WooPayments (specifiek voor WooCommerce), Mollie, etc.
Juridische elementen voor uw site en uw activiteit
- Privacybeleid (AVG)
- Cookiebeleid
- Algemene verkoopvoorwaarden
- Levering en retournering
Een beetje techniek
Vergeet niet dat u voor het bouwen van uw site ook een contentmanagementsysteem (CMS) moet kiezen. Dit is de software waarmee u uw online bedrijf kunt opbouwen en beheren.
De bekendste CMS voor e-commerce zijn Prestashop, WooCommerce voor WordPress, Shopify en Magento.
Bovendien moeten alle bestanden op uw site een plaats bij een host vinden.
Uw siteverkeer
Om verkeer naar uw site te genereren, beschikt u over verschillende oplossingen:
- Gratis natuurlijke verwijzingen (SEO)
- Betaalde advertentieverwijzingen (SEA)
- Communicatie op sociale netwerken (gratis of betaald)
- Nieuwsbrieven
- “Echte” evenementen waarbij je jezelf bekend kunt maken
Als u het verkeer op uw site wilt analyseren, moet u deze verbinden met een tool waarmee u de gegevens ervan kunt bestuderen. Meestal zal dit Google Analytics zijn.
Tot slot
Als je vanochtend zonder enige ervaring het idee had om een ??e-shop te starten, ben je misschien een beetje ontmoedigd door dit blogartikel en het werk dat voor je ligt. Wij kunnen u echter geruststellen: niets is onoverkomelijk. Je hoeft alleen maar aan de slag te gaan en de leercurve stap voor stap te doorlopen.
Terug