Gebruik de nieuwsbrief om de verkoop van uw e-shop te stimuleren
Maandag 6 november 2023
We weten dat u het al erg druk heeft tussen het dagelijkse beheer van uw e-commerce en het gebruik van sociale netwerken! Mocht dit echter nog niet het geval zijn, dan adviseren wij u om een aanvullende dimensie aan uw communicatie toe te voegen: e-mailen, beter bekend als nieuwsbrief.
En als we het vandaag met u over de nieuwsbrief hebben, is dat omdat, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, dit het marketinginstrument is dat het beste rendement op uw investering biedt. Dit geldt des te meer als we het hebben over nieuwsbrieven in de context van e-commerce.
Wat is een nieuwsbrief?
Een nieuwsbrief is een e-mail die we naar onze abonnees sturen, d.w.z. naar mensen die interesse hebben getoond en toestemming hebben gegeven om deze te ontvangen.
In tegenstelling tot een klassieke e-mail (rechtstreeks verzonden vanuit uw mailbox), wordt de nieuwsbrief verzonden via een systeem dat speciaal hiervoor is ontworpen en waarmee u onder meer:
- Maak prachtige lay-outs die trouw zijn aan uw merk en uw grafische charter
- Geef uw abonnees de mogelijkheid om zich af te melden door op een link in uw nieuwsbrief te klikken (=verplicht)
- Laat uw abonnees hun gegevens wijzigen als ze dat willen (bijvoorbeeld: hun e-mailadres)
- Verstuur een groot aantal e-mails in één keer (terwijl u het risico loopt geblokkeerd te worden als u dit met uw traditionele mailbox doet)
- Analyseer gegevens zoals: het openingspercentage, het klikpercentage of zelfs de aankopen die uw nieuwsbrief in uw e-shop zal hebben veroorzaakt
- “Segmenteer” uw abonnees om ze gerichter te sturen inhoud.
Waarom uw nieuwsbrief lanceren als onderdeel van uw e-shop?
Er wordt vaak gezegd dat het gemakkelijker en goedkoper is om een klant te behouden dan om nieuwe aan te trekken. En als zodanig zal een nieuwsbrief een veel betrouwbaardere verbinding met uw klanten creëren dan sociale netwerken.
Stelt u zich eens voor: uw nieuwsbrief komt rechtstreeks in de mailbox van uw klanten terecht en blijft daar totdat deze is verwerkt (gelezen, gearchiveerd of verwijderd). U zult toegeven dat hetzelfde niet kan worden gezegd van uw publicaties op sociale netwerken die afhankelijk zijn van “slechte algoritmen” en de aanwezigheid of niet van uw klanten op de netwerken wanneer u communiceert. Ze zijn veel vluchtiger dan een e-mail.
Moeten we sociale netwerken toch verlaten? Helemaal niet.
Zelfs de combinatie van de 2 kanalen geeft het beste resultaat.
We kunnen dit soort zaken samenvatten:
- Netwerken zijn ideaal om uw e-shop te ontdekken, om “top of mind” te blijven, om betaald te adverteren, om uw volgers naar uw site te sturen of zelfs... om het registratieformulier voor uw nieuwsbrief te gebruiken.
- De nieuwsbrief is perfect om een succesvollere relatie met uw klanten op te bouwen, hun loyaliteit op te bouwen, hun vertrouwen te winnen en ze regelmatig terug te halen naar uw e-shop.
Wat zeggen we in een nieuwsbrief?
Wat je maar wilt, zolang het je abonnees maar interesseert en zij er profijt van hebben. Dit voordeel kan uiteraard financieel zijn (promocode, verkoop, speciale acties) maar er zijn ook andere voordelen die uw abonnees kunnen halen uit uw nieuwsbrief:
- Nuttige informatie
- Training
- Inspiratie
- Entertainment
- Een gevoel van verbondenheid of exclusiviteit
Nou, we gaan niet tegen je liegen... In de context van een e-shop zal de nieuwsbrief die het meest succesvol zal zijn bijna altijd degene zijn die iets concreets aanbiedt aan zijn abonnees en die hen in staat stelt om geld besparen: een gratis verzending, een korting, een gratis artikel.
Wilt u niet meedoen aan de promotiecoderace om niet meer omzet te genereren? Is dat niet een berekening die gemaakt moet worden? Iets om te proberen?
Hieronder presenteren wij u inspiratie voor uw nieuwsbrieven volgens 2 categorieën:
- Automatische e-mails
- “Spontane” of “on-demand” e-mails
Automatische e-mails
Automatische e-mails of automatiseringen werken zonder tussenkomst van uw kant achter de schermen van uw e-shop. Natuurlijk moet je de moeite doen om ze te bedenken, te creëren en te programmeren. Maar daarna ‘doen ze het werk' zonder dat je erover hoeft na te denken.
Hoe het werkt ?
Voor elke automatische e-mail definieert u een trigger (= trigger in het Engels). Dit is een gebeurtenis die, wanneer deze zich voordoet, automatisch het verzenden van de e-mail activeert die u van tevoren heeft voorbereid.
Hieronder bespreken we enkele automatiseringen en hun triggers.
De welkomstmail
Trekker:
Registratie van een nieuwe abonnee.
Om wat te verzenden:
Een enkele e-mail of een reeks e-mails met als doel bijvoorbeeld:
- Verwelkom uw nieuwe abonnee
- Introduceer uw activiteit
- Vertel uw verhaal of stel uw team voor
- Leg uit wat u in uw nieuwsbrieven en nieuwsbrieven zult vinden tegen welk tarief ze worden verzonden (ter geruststelling van uw abonnees)
- Bied een welkomstcode aan die u recht geeft op een korting, gratis verzending en een klein geschenk bij de volgende aankoop
Verjaardagse-mail
Trekker:
Een specifieke datum.
Om wat te verzenden:
Een e-mail om uw abonnee een gelukkige verjaardag te wensen. Normaal gesproken voegt u bij uw volgende aankoop een promotiecode toe die gedurende een bepaalde periode geldig is.
De vervolg-e-mail
Trekker:
Een aankoop op de site.
Om wat te verzenden:
X dagen na aankoop wordt er een e-mail gestuurd naar:
- Geef gebruikstips of inspiratie gerelateerd aan het gekochte product
- Vraag de klant om feedback, een testimonial of een review op Google te plaatsen (en eventueel te belonen hiervoor)
- Personaliseer uw communicatie door producten aan te bevelen op basis van eerdere aankopen
E-mail om loyaliteit te belonen
Trekker:
Een vooraf bepaald aankoopbedrag (in één of meerdere bestellingen) is bereikt.
Om wat te versturen?
Heeft u trouwe klanten? Het is een goed idee om hen te laten weten dat u hun steun aan uw e-shop op prijs stelt. U kunt een automatische e-mail sturen om hen te bedanken, een kortingscode aanbieden of een klein geschenk aanbieden dat geldig is voor hun volgende aankoop.
De e-mail om een verlaten winkelwagentje om te zetten
Trekker:
Een (potentiële) klant heeft een artikel in de winkelwagen geplaatst, maar heeft de bestelling nog niet afgerond.
Om wat te verzenden:
Een klant kan om verschillende redenen zijn winkelwagen verlaten:
- Omdat hij verschillende mandjes op verschillende sites heeft gevuld zonder nog een besluit te hebben genomen
- Omdat hij een probleem met de internetverbinding had
- Omdat hij afgeleid was of zich een vergadering herinnerde
Het is dus niet omdat een klant uw e-shop heeft verlaten door zijn winkelmandje te verlaten, dat hij helemaal niet meer van plan is te kopen.
Het doel is duidelijk: de klant terugbrengen naar zijn winkelmandje zodat hij zijn aankoop kan afronden. De eenvoudigste manier om ze terug te laten komen is door hun winkelwagentje op te slaan en de items weer te geven die ze wilden kopen met een directe link naar hun verlaten winkelwagentje. Hij hoeft dus alleen nog maar zijn bestelling af te ronden.
De e-mail kan daarom zijn:
- Een simpele herinnering: “je bent iets vergeten”
- Een herinnering met een kleine aansporing tot aankoop (zoals het aanbieden van gratis verzending of korting)
- >Informatie die ons eraan herinnert dat de voorraad snel afneemt (sense of urgency)
Tot slot
Hier hebben we u de eenvoudigste automatiseringen gepresenteerd die u kunt instellen, zolang u maar een e-shop heeft die compatibel is met een e-mailsysteem. U hoeft dan “slechts” uw site te koppelen aan uw e-mailtool om met deze verschillende triggers aan de slag te kunnen gaan.
De meeste e-commerce CMS (zoals Shopify, WooCommerce of Prestashop) zijn compatibel met grote e-mailproviders (zoals Mailchimp, Mailerlite of ActiveCampaign).
E-mails op aanvraag
Naast e-mails die automatisch worden geactiveerd, kunt u uiteraard e-mails verzenden die u zelf maakt wanneer u ze nodig heeft.
Hier zijn enkele voorbeelden :
- Nieuwe producten of de nieuwe collectie presenteren
- Een specifieke actie ondernemen (promocode)
- Uitverkoop aankondigen
- Geef inspiratie of tips voor gebruik
- Blijf bij het nieuws
- Reageer op de actie van een concurrent
Let op: Deze e-mails kunnen ook van tevoren worden voorbereid en gepland voor verzending op een specifieke datum.
Conclusie
Zoals u zult begrijpen is het Belgische e-shops team overtuigd van het nut van een nieuwsbrief om de verkoop van uw site een boost te geven.
Als je aan dit avontuur begint, is het effect mogelijk niet onmiddellijk. Het zal inderdaad wat tijd kosten om uw lijst met abonnees op te bouwen, maar het zou zonde zijn om deze kans te missen.
Ons advies: wacht niet langer met het aanbieden van een abonnement op uw nieuwsbrief, zelfs als u niet meteen begint met het versturen van e-mails.
Enkele strategische plaatsen om het abonnement aan te bieden:
- Onderaan uw site (voettekst)
- Op een specifieke pagina van uw site
- In uw contactformulier
- Destijds van de bevestiging van een bestelling
- Op uw sociale netwerken
- Door uw e-mails te ondertekenen
Laatste advies: abonneer nooit iemand zonder diens toestemming! Het is illegaal (AVG) en contraproductief.
Terug