Hoe publiceer je een productblad dat converteert?
Dinsdag 7 november 2023
Vergeleken met een fysieke winkel ligt de superkracht van uw online winkel zeker in het 24/7 open en beschikbaar blijven en het uitbreiden van de verkoopmogelijkheden tot ver buiten uw geografische gebied.
Aan de andere kant mag u niet vergeten dat internetgebruikers alleen reizen in de virtuele schappen van uw e-shop en dat ze, om te beslissen om te kopen, een zeer nauwkeurig beeld moeten hebben van de producten die u verkoopt.
In uw e-shop is het onmogelijk om “in het echt” te zien, te proberen, aan te raken, te meten, te voelen, te vergelijken, vragen te stellen (aan de verkoper of aan andere klanten), enz.
Uw verkoper is dus uw productblad!Het moet niet alleen aantrekkelijk zijn, maar ook nauwkeurig en geruststellend zijn en klaar staan ??om alle vragen te beantwoorden die uw klant zou kunnen stellen voordat hij tot aankoop overgaat. Zelfs als rendement mogelijk is, kan het net zo goed niet zover komen. Dit bespaart u ontevreden klanten, extra werk, kosten en onnodige CO2-uitstoot!
Maar wat zijn dan de ingrediënten van een goed productblad?
Beschrijvingen
Het spreekt voor zich dat uw productbeschrijvingen nauwkeurig en aantrekkelijk moeten zijn en geschreven moeten zijn in een toon en woordenschat die overeenkomen met uw doelgroep.
Als het relevant is in jouw vakgebied, kun je storytellingtechnieken gebruiken om je beschrijvingen te schrijven. Zo laat u uw potentiële klant zichzelf projecteren, dromen en misschien... kopen om snel de gelukkige eigenaar te worden van dit prachtige product!
SEO-tip: Vergeet niet om het volgende te doen voordat u uw beschrijvingen schrijft:
- Definieer het belangrijkste trefwoord van uw productblad.
- Denk na over sleuteluitdrukkingen (lange staart) en het lexicale veld (semantiek) waarmee zoekmachines hun begrip van uw productblad kunnen verfijnen classificeer het beter.
- Onderscheid uzelf van uw concurrenten: neem niet zomaar de productfiche van de leverancier.
- Respecteer de regels van SEO/webschrijven: Titel H1, inleiding, H2 ondertitels ( en volgen indien nodig), paragrafen, interne links.
- Schrijf niet alleen met SEO in gedachten, uw beschrijvingen moeten natuurlijk en prettig om te lezen blijven.
De titel (naam) van uw product
Het eerste element van uw productblad is de titel. Het moet duidelijk zichtbaar en leesbaar zijn en zowel de klant als zoekmachines in staat stellen uw product ondubbelzinnig te identificeren.
Als je volledig wilt zijn, bevat je titel het volgende:
- het merk en de referentie van uw product.
- kenmerken (zoals kleur of versie).
- het belangrijkste trefwoord van uw productfiche.
Productpresentatie (of korte beschrijving)
Direct naast of onder de hoofdfoto van uw product plaatst u een eerste presentatie van uw product. Het moet het product in een paar regels samenvatten, waarbij de verkoopargumenten worden benadrukt. Het is relatief kort, maar het zou voldoende moeten zijn om eventueel direct over te gaan tot de aankoophandeling voor degenen die haast hebben!
Lange beschrijving
De beschrijvingstekst moet het product beschrijven door nauwkeurig de meest relevante vragen van de klant te beantwoorden.
Om het te schrijven, plaatst u zich in de schoenen van uw klant en stelt u zich alles voor wat hij zou willen weten over het product, alles wat nuttig zou kunnen zijn voor zijn aankoopbeslissing. U krijgt niet alleen een volledige beschrijving, maar u straalt ook een gevoel van vertrouwen uit.
Dit is wat we kunnen vinden in de productbeschrijving:
- Technische kenmerken: afmetingen, maten (eventueel maattabel), kleuren, materialen, samenstelling, etc.
- De voordelen van het product.
- Advies gebruik van de product / gebruiksaanwijzing.
- Onderhouds-/reinigingsinformatie voor het product
- Eventuele extra accessoires (stopcontacten, opladers, batterijen, etc.).
De beelden
Afbeeldingen
Kies uw afbeeldingen zorgvuldig. Ze moeten u in staat stellen precies te begrijpen wat u aanbiedt.
Idealiter bied je:
- Een hoofdafbeelding die het product (en alleen dat) precies weergeeft.
- Zorg ervoor dat de kleuren de werkelijkheid zo dicht mogelijk benaderen (ook al is dit aspect kan niet 100% worden gegarandeerd omdat de weergave afhankelijk is van de schermen van uw klanten)
- Een galerij met andere afbeeldingen van het product vanuit andere hoeken, zodat uw klanten een duidelijk beeld krijgen idee
- Als het relevant is, kunt u een technische fiche of een plan met afmetingen toevoegen
- Eventueel kunt u inspiratieafbeeldingen toevoegen sterk> het product in zijn context presenteren (een decoratief object gepresenteerd in een interieur, een gedragen kledingstuk, enz.). Pas echter op dat u niet onbedoeld valse beloftes doet: de klant moet begrijpen wat hij koopt en mag niet de indruk hebben dat hij alle items uit uw inspiratieafbeelding zal ontvangen.
SEO-tips: vergeet niet:
- Geef uw afbeeldingen een naam met natuurlijke SEO in gedachten.
- Voeg een ALT-tag toe.
- Verminder de grootte en het gewicht van uw afbeeldingen om de laadtijd van uw afbeeldingen te verkorten . jouw pagina.
En de video's?
Uiteraard kunt u een productpresentatievideo toevoegen. Wij raden u echter aan om ook afbeeldingen te bewaren. Het is zelfs mogelijk dat de internetgebruiker uw video niet kan bekijken wanneer hij zich op uw site bevindt.
Commerciële informatie
De prijs
Het is essentieel om de prijs van uw producten aan te geven, evenals de valuta ervan (euro's, dollars, enz.).
Bovendien :
- Als uw product variaties heeft (maten, kleuren, materialen) en de keuze voor de ene of de andere optie de prijs wijzigt, moet de wijziging direct zichtbaar zijn op uw site.
- Als uw product artikel is “op maat gemaakt” en de prijs is daardoor niet volledig bekend, het is handig om aan te geven “vanaf...”.
- Als uw artikel in de uitverkoop of in de aanbieding is, vergeet dan niet de vanafprijs.
Andere nuttige commerciële informatie
Het kan nuttig zijn om andere zakelijke informatie te verstrekken, zoals:
- Voorraad of vermelding van bijna uitgeputte voorraad
- Levertijden
- Leveringskosten
- Betekent betalingsopties die beschikbaar zijn op uw site
Sociaal bewijs
Als dit de eerste keer is dat hij overweegt een bestelling op uw site te plaatsen of als hij niet precies weet welk product hij gaat kopen, zal de internetgebruiker ongetwijfeld gerustgesteld moeten worden over de ernst van uw site, de kwaliteit van uw product, uw after-sales service, enz.
Om dit te doen, kunnen we ‘sociaal bewijs' benadrukken.
Psychologisch en/of sociaal gezien zal de koper gemotiveerder zijn om een ??product te kopen als anderen vóór hem dit met succes en tevredenheid hebben gedaan. Uiteraard volgt hij de trend van zijn collega's.
De elementen van sociaal bewijs voor uw e-commerce kunnen daarom zijn:
- Getuigenissen.
- Klantrecensies (op het product of op de e-shop).
- Aankoop/gebruik van het product door bewonderde en invloedrijke mensen (klasse sociale netwerk, beroemdheden, influencers).
- Aantal verkopen, bezoeken, enz.
- “Gezien op tv”.
- Publicatie in tijdschriften, kranten.
- “Gezien op tv”.
- Publicatie in tijdschriften, kranten.
- Certificeringen en andere onderscheidingen behaald.
De call-to-action
Na alle moeite die u in de presentatie van uw mooie product heeft gestoken, zou het zonde zijn om het de gemotiveerde koper moeilijk te maken. Zorg er dus voor dat je eenvoudig actie kunt ondernemen met de knop Toevoegen aan winkelwagen. Je kunt het natuurlijk ook anders noemen, maar zorg ervoor dat het duidelijk is.
Voor degenen die aarzelen: je kunt het item ook in je favorieten of op een verlanglijst bewaren.
Bied een vervolg aan internetgebruikers
De productfiche zal niet perfect zijn als je de bezoeker laat vertrekken zonder hem een ??vervolg aan te bieden.
U kunt bijvoorbeeld het volgende aanbieden:
- Vergelijkbare producten om uw keuze uit te breiden
- Aanvullende producten om uw keuze te vervolledigen
- Abonnement op uw nieuwsbrief om op de hoogte te blijven en promoties te ontvangen
Enig aanvullend advies
Respecteer de volgende structuur:
- Titel
- Korte beschrijving
- Lange beschrijving/specificaties
- Prijs (of promotie)
- Oproep tot aanbesteding
Daarnaast nog een paar tips:
- Zelfs als u origineel wilt zijn in uw lay-out, zorg er dan voor dat uw productblad duidelijk, overzichtelijk en gemakkelijk leesbaar is.
- Denk na over de mobiele versie van uw blad.
- Werk in een trechter, beginnend met de belangrijkste informatie (internetgebruikers hebben haast, weinigen zullen alles lezen)
- Weet tot wie u zich richt om uw toon en uw argumenten aan te passen. Je verkoopt het nieuwste paar trendy sneakers niet op dezelfde manier als een orthopedische schoen.
Tot slot
We geven toe dat dit veel werk is en we hopen dat we je met dit artikel niet bang hebben gemaakt. Als je zo ver bent gekomen met lezen, is dat al een goed teken ;-)
Hoe meer u op de details let, hoe meer u de kansen vergroot
- dat uw producten worden verkocht
- dat uw producten aan de juiste mensen worden verkocht (minder retourzendingen)
- dat uw online winkel bekend staat om de kwaliteit
- dat uw producten worden ontdekt via natuurlijke verwijzingen
- dat uw winkel beter in de zoekresultaten wordt geplaatst.
Dit is een oefening die in het begin misschien wat langer zal duren, maar je zult jouw manier van werken, jouw tools (bijvoorbeeld om de afbeeldingen lichter te maken of de juiste trefwoorden te vinden), jouw methode vinden! Dit zal dan in de loop van de tijd steeds gemakkelijker worden.
Wees niet ontmoedigd !
Terug